Een beter handschriftonderwijs

Wij zetten ons in voor een beter handschriftonderwijs in Nederlandse basisscholen. Ons doel is om schoolleiders en leraren bewust te maken van de grote meerwaarde van een goed handschrift voor kinderen. Dit is hard nodig, want in onze sterk gedigitaliseerde samenleving verliest het verbonden schrift terrein. Door grote klassen of combinatieklassen in het basisonderwijs neemt de inzet van digitale hulpmiddelen verder toe. En de handschriftkwaliteit van de kinderen verder af.

Goed schrijven,
betere schoolprestaties

Schrijven heeft een grote invloed op de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals de fijne motoriek en ruimtelijk inzicht. Kinderen die letters schrijven, activeren dezelfde hersengebieden als bij het lezen. Bij typen is dit anders en gebeurt dit veel minder. Het handschrift beïnvloedt de leercapaciteit en het geheugen van een kind. Onvoldoende aandacht voor een goed handschrift kan de schoolprestaties dan ook negatief beïnvloeden.

Grijp op
tijd in

Goed leesbaar en voldoende snel kunnen schrijven is cruciaal voor elk kind. Spelen heeft een positieve invloed op de handfunctie en fijne motoriek. Echter merken we in de praktijk dat er steeds minder gespeeld wordt. Kinderen geven vaak de voorkeur aan beeldschermactiviteiten. Tijdens onze intakes vertellen kinderen regelmatig dat zij hun vrije tijd het liefste besteden aan bijvoorbeeld spelletjes op de tablet of spelcomputer.

Kwetsbare groep
4-12 jaar

Alle kinderen tussen de 4 en 12 jaar zijn kwetsbaar omdat ze zelf niet kunnen beslissen wat belangrijk is voor hun schrijfontwikkeling. Leerlingen die moeite hebben met instructies en daardoor geen eigen handschrift ontwikkelen, vormen een risicogroep. Als zij niet de juiste begeleiding en hulp krijgen, wordt het voor hen moeilijker om deel te nemen aan de maatschappij. Jouw rol als leerkracht is daarbij cruciaal. Jij verzorgt samen met je collega’s het schrijfonderwijs. En hebt de mogelijkheid om schrijfproblemen op tijd te herkennen en aan te pakken. Je kunt daarbij gebruikmaken van onze kennis en ervaring.

Diensten

We richten ons op het ondersteunen van leerkrachten in het basisonderwijs door middel van coaching en workshops. We werken graag met bassischolen samen om schrijfproblemen bij kinderen op tijd te herkennen en efficiënt op te lossen. Op verschillende manieren delen wij onze kennis met jou. Bekijk hieronder ons aanbod:

1

De Kleurles
(groep 1 t/m 8)

De Kleurles is een methode die je als leerkracht in de klas kunt gebruiken om de motorische uitvoering van pen- en papiertaken te verbeteren. Dat doe je door leerlingen te laten kleuren. Je krijgt werkmaterialen voor deze les die je het hele schooljaar kunt gebruiken.

Een leerling boekt de grootste vooruitgang als hij of zij een periode intensief bezig is met één of meerdere thema’s van De Kleurles. En daarbij direct positieve feedback van jou krijgt. Door dingen voor te doen, samen te doen en daarbij passende materialen te gebruiken ga je het meeste resultaat zien.

Onze ergotherapeuten starten met De Kleurles, waarbij jij als leerkracht of IB’er leert kijken naar (het niveau van) de schrijfvoorwaarden van de leerlingen. Daarna coachen wij je om het geleerde in de praktijk te brengen. Zodat leerlingen voldoende getraind worden in hun voorbereiding op het schrijven.

2

Op weg naar een goed handschrift

Tijdens deze workshop krijg je tips en ideeën hoe je de fijne motoriek en de schrijfmotoriek van kleuters en leerlingen in groep 1-2-3 kunt stimuleren. En hoe je op een speelse manier invulling kunt geven aan de basisvoorwaarden om tot schrijven te komen. Maar ook hoe het aanleren van de cijfers en schrijfletters beter blijft hangen bij de leerlingen.

3

Een beter handschrift

Tijdens deze workshop krijg je tips en ideeën hoe je de fijne motoriek kunt stimuleren en leerlingen van groep 4-5-6-7-8 kunt helpen om een leesbaar en goed handschrift te ontwikkelen. Maar ook op welke manier je feedback aan leerlingen kunt geven, zodat er voldoende herhaling en oefening ontstaat. En goed schrijven uiteindelijk een automatisme wordt.

4

Wie schrijft, die blijft!

Centraal in deze presentatie staat het belang van leren schrijven voor de ontwikkeling van een kind. Waarom is schrijven nog zo belangrijk in het huidige digitale tijdperk?

5

Coaching in de klas

Door middel van coaching in de klas, brengen we met jou in kaart hoe en hoeveel je bezig bent met handschriftonderwijs. Heb je genoeg ruimte om aandacht te geven aan de motorische ontwikkeling van leerlingen om tot een leesbaar handschrift te komen? Of om te werken aan de juiste zit- en schrijfhouding? Samen met jou geven we vorm en invulling aan de schrijf- en/of taalles om zo het handschrift van de leerlingen te verbeteren. Je krijgt tips en adviezen en hoort van ons aan welke onderdelen van het schrijven je in jouw klas extra aandacht moet schenken.

6

Ontwikkelen van een schrijfprotocol

Het ontwikkelen van een schrijfprotocol binnen het basisonderwijs is belangrijk om structuur aan te brengen in het handschriftonderwijs. Alleen door een uniforme aanpak te volgen die voor iedereen duidelijk is, kun je uiteindelijk het handschrift van leerlingen verbeteren. Samen met een schrijfwerkgroep (die meestal bestaat uit 3 enthousiaste leerkrachten) stellen wij het schrijfprotocol op.

Reviews

“Zorgverlener was rustig ,kundig, luisterde heel goed en gaf heel goed advies. Ben heel tevreden. Op zorgverlener is helemaal niets op aan te merken. Hij verdient een dikke 10”

“De zorgverlener was deskundig en handelde direct adequaat; hij nam de tijd om vragen te beantwoorden en de ontstane situatie te beoordelen. Hij gaf duidelijke raad en advies. Bovendien was hij open en zeer toegankelijk.”

“Uitmuntende vorderingen na goede oefeningen en ook om deze zelf te kunnen blijven herhalen. Blij mee.”

“Ik voelde me begrepen en gehoord. Behandeling was meer informatief. Heb goede aanwijzingen gekregen waar ik thuis gebruik van maak.”

“Therapeut is zeer betrokken bij de behandeling van onze dochter. Overleg en samenwerking met de school is er. Ook onze dochter F. gaat graag naar haar toe.”

“Er is een goede klik tussen therapeut en onze zoon. Hij maakt stapjes vooruit door haar begeleiding. Door haar speelse aanpak vind onze zoon het leuk om naar de therapie te gaan. We zijn heel tevreden.”

“Het was een hele open en fijne samenwerking waarbij het doel voor ogen werd gehouden en er ook kritisch werd gekeken naar de balans inspanning-resultaat voor onze dochter.”

“Deskundigheid en positieve benadering, waardoor mijn zoontje met plezier naar alle afspraken is gegaan. Afstemming met de basisschool waardoor maatwerk mogelijk is gemaakt.”

“Mooie, moderne uitstraling verzorgde, schone ruimten. Prima!”

Wij werken samen met

Heb je een vraag of opmerking? Of wil je direct een afspraak maken voor een intakegesprek bij één van onze ergotherapeuten?

Neem dan contact op met één van onze locaties of vul het contactformulier in. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Ergotherapie zit in de basisverzekering en wordt maximaal 10 uur per jaar door alle zorgverzekeringen vergoed. Sommige verzekeringen vergoeden meer uren vanuit de aanvullende verzekering. De polis van uw zorgverzekering geeft u hierover meer inzicht. Bureau Ergo heeft met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten, behalve met Caresq.

Afspraak maken?

    * = verplicht in te vullen